Stichting Massaschade & Consument start nieuwe actie om rentecompensatie voor mkb’ers van ABN AMRO terug te claimenMeer informatie

19 april, 2024

Stichting wil miljarden aan rentecompensatie voor mkb’ers van ABN AMRO

Stichting Massaschade & Consument kondigt aan een collectieve rechtszaak te starten tegen ABN AMRO. De bank zou over een periode van vijftien jaar miljarden euro’s te veel aan rente hebben geïncasseerd bij mkb’ers met een doorlopend krediet. Omdat ABN AMRO eenzijdig de kredietrente op een torenhoog percentage vastzette, duwde het veel van haar kleinere mkb-klanten in de moeilijke jaren na de kredietcrisis verder de problemen in. De stichting wil dat ABN AMRO hen compenseert voor de te veel betaalde rente, zoals het dat eerder al voor consumenten deed.

Uit berekeningen van de stichting blijkt dat ABN AMRO mkb’ers met doorlopende kredieten tussen 2008 en 2024 veel meer rente in rekening bracht, dan het had mogen doen als de gebruikelijke marktrente was gevolgd. Het verschil tussen de rente die de bank zelf op de markt moest betalen en de rente die mkb’ers aan ABN AMRO betaalden, werd namelijk steeds groter. Volgens stichting Massaschade & Consument incasseerde de bank met deze werkwijze onterecht een buitensporig bedrag dat oploopt tot enkele miljarden. De stichting eist namens ruim 200.000 ondernemers volledige terugbetaling van de te veel betaalde rente door ABN AMRO.

Mkb’ers als pinautomaat gebruikt

“Door de rente kunstmatig hoog te houden heeft ABN AMRO zich jarenlang verrijkt over de rug van haar klanten.” zegt Lucia Melcherts, voorzitter van Stichting Massaschade & Consument. “De ondernemers die wij spraken gingen er logischerwijs van uit dat de bank rekende met eerlijke en correcte rentetarieven. Een gemiddelde schilder, cateraar of zzp’er heeft geen tijd of geld voor dure adviseurs die controleren of een bank wel eerlijke voorwaarden hanteert. Ze moeten kunnen vertrouwen op hun bank. In plaats daarvan heeft ABN AMRO mkb’ers jarenlang als pinautomaat gebruikt, getuige de talloze momenten waarop het heeft nagelaten haar rentetarief te verlagen.”

In 2022 riep ABN AMRO voor circa 250.000 consumenten in een vergelijkbare zaak een compensatieregeling in het leven, met een omvang van 460 miljoen euro. Stichting Massaschade & Consument stelt dat voor mkb’ers de schade veel meer in de papieren loopt, omdat zij doorgaans over een hogere kredietcapaciteit beschikken dan consumenten. Onder meer consumentenprogramma Kassa besteedde eerder meerdere uitzendingen aan de penibele situatie waarin veel van deze ondernemers zich bevinden.

Variabele rente bij ABN allesbehalve variabel

Een doorlopend krediet komt standaard met een variabele rente, dat het rentepercentage zou moeten volgen dat ABN AMRO zelf betaalt om geld te lenen op de Europese geldmarkt. Na een periode van stijgende rentes, vond er na 2008 een omkering plaats en volgde een scherpe daling. In plaats van de dalende marktrente te volgen zette ABN AMRO het rentepercentage eenzijdig vast op 10,49%, om hier in de jaren daarna niet meer van af te wijken. De kredietklanten van ABN AMRO bleven daardoor aan een torenhoog rentepercentage vast zitten, zelfs toen de marktrente in de jaren daarna het nulpunt naderde. Het verschil stak de bank in eigen zak.

Stichting Massaschade & Consument heeft ABN AMRO inmiddels gewezen op haar verantwoordelijkheid en verwacht de bank binnen enkele weken te dagvaarden. Ondernemers die een doorlopend krediet hebben (gehad) bij de bank, kunnen zich in de tussentijd kosteloos aanmelden voor de actie op renteherstel.nl of de website van de stichting. Consumentenprogramma Kassa besteedt vanavond aandacht aan de zaak in haar uitzending (NPO 1, 19:15).

Sluit je aan

Help ons en steun onze acties

Meer informatie