Stichting Massaschade & Consument start nieuwe actie om rentecompensatie voor mkb’ers van ABN AMRO terug te claimenMeer informatie

17 september, 2021

TikTok past privacybeleid aan - maar er valt nog weinig te juichen

Op 14 september heeft TikTok wijzigingen aan haar privacybeleid aangekondigd. Het Chinese bedrijf zegt niets te veranderen aan de manier waarop het gegevens verzamelt, verwerkt en opslaat, maar heeft het beleid leesbaarder en gebruiksvriendelijker gemaakt.

Verder krijgen gebruikers onder de 18 vanaf volgende maand video’s te zien waarin TikTok uitlegt hoe persoonsgegevens verzamelt en gebruikt worden. Die video’s worden overigens niet getoond aan volwassen gebruikers.

“Het nieuwe privacybeleid van TikTok laat nog duidelijker zien hoe ver TikTok gaat met de persoonsgegevens van haar gebruikers” zegt Lucia Melcherts, voorzitter van Stichting Massaschade & Consument. “Zo is te lezen dat TikTok vrijwel alle verzamelde gegevens gebruikt om de app te personaliseren. Maar dus ook ‘informatie uit andere bronnen’, zoals dat van advertentiepartners, gegevenspartners, platforms van derde partijen en ‘anderen’. TikTok vraagt hier geen toestemming voor, maar stelt dat dit nodig is voor het leveren van de app. Helaas heeft TikTok dus alleen de uitleg richting gebruikers gewijzigd, maar niet de stap genomen om de app daadwerkelijk privacyvriendelijker te maken. Stichting Massaschade & Consument wil TikTok dwingen om haar Nederlandse gebruikers daadwerkelijk te beschermen.”

Sluit je aan

Help ons en steun onze acties

Meer informatie